Sunnuntai 20.7.2025
Etelä-Suomen Sanomissa julkaistu mielipidekirjoitukseni keskiviikkona 16.7., jossa esitin vision Lahdesta Nato-yhteensopivana logistiikkakeskuksena, herätti poikkeuksellisen paljon kiinnostusta ja rakentavaa keskustelua eri sosiaalisen median alustoilla.
Fazerin päätös sijoittaa historian suurin, 400 miljoonan euron investointi Lahteen ja kaupunkimme johdon aktiivinen työ sen eteen osoittavat, ettei kunnianhimoiset hankkeet ole utopiaa. Ne ovat mahdollisia, kun poliittinen näkemys, sitkeys ja tulevaisuuteen katsova johtajuus kohtaavat.
Tämänkaltaiset suurhankkeet ovat Lahdelle elintärkeitä. Ne luovat työtä, vahvistavat kaupunkibrändiä ja heijastuvat positiivisesti talouteemme pitkälle tulevaisuuteen – eksponentiaalisesti.
Lahti on jo nyt logistinen solmukohta. Sotilaallisesti ilmaistuna: strategisesti merkittävä piste, josta on hyvät yhteydet joka ilmansuuntaan – sekä maanteitse että rautateitse.
Monella muullakin kaupungilla on vastaavia ominaisuuksia. Mutta meidän sijaintimme juuri eteläisen Suomen sydämessä tekee meistä poikkeuksellisen. Suurin valttimme on kuitenkin tila– ja nimenomaan tilan saatavuus verrattuna pääkaupunkiseutuun tai satamakaupunkeihin.
Toimiva logistiikkakeskus – varsinkaan Nato-tasoinen– ei mahdu ruuhkaisiin reuna-alueisiin. Se vaatii tilaa. Ja sitä meillä on.
Logistiikkakeskus ei tarkoita varuskuntaa, eikä pysyvää joukkojen sijoittamista. Se tarkoittaa varastointia, huoltoa, varaosia, logistiikkatoimintoja – ja ennen kaikkea toimivia yhteyksiä.
Käytännössä Nato ja sen jäsenvaltiot tekevät suuria hankintoja eri alihankkijoilta, jotka tarvitsevat:
Tuotantokapasiteettia
Varastotilaa
Nopeita yhteyksiä materiaalivirtojen hallintaan
Tällaisessa järjestelmässä jokainen yritys tarvitsee oman tontin, jossa logistiikka, tuotanto ja varastointi toimivat saumattomasti.
Lahti voisi hyvinkin tarjota tämän, mikäli päätämme kehittää valmiutemme suunnitelmallisesti ja yhteistyössä.
Lahti täyttää monet edellytykset, joita kansainvälinen logistiikkakeskus vaatii.
Ainakaan ulospäin ei vielä näy selkeää merkkiä siitä, että Lahti olisi systemaattisesti valmistautumassa kansainvälisen logistiikkaroolin mahdollisuuteen.
Ainakaan toistaiseksi ei ole hahmottunut selkeästi viestittyä linjaa siitä, että Lahti tavoittelisi Naton ja EU:n tasoista logistista profiilia.
Emmekä tarjoa valmiita ratkaisuja yrityksille, jotka voisivat investoida juuri tätä tavoitetta palveleviin toimintoihin.
Brändimme ympäristökaupunkina ei ole ristiriidassa tämän kanssa. Päinvastoin – tekevät juuri ympäristötietoisesta logistiikkainfrasta kansainvälisesti houkuttelevan.
Logistiikkakeskuksen kaltaisen kokonaisuuden valmistelu ei ole yhden projektin vetämistä. Se on kymmenien rinnakkaisten prosessien ohjaamista yhteisen strategian suuntaan.
En epäile hetkeäkään, etteikö Lahden virkamieskoneisto pystyisi tällaiseen – mutta tarvitsemme myös poliittista yhteisymmärrystä.
On osattava hyödyntää Fazerin tehdasinvestoinnista saatu kokemus: lobbaus, valmistelu ja tavoitteellinen yhteistyö. On asetettava yhteinen visio, joka yhdistää eri puolueiden arvot – ja rakennettava sen ympärille valtuustokaudet ylittävä, johdettu prosessi.
Tämänkaltaiset prosessit edellyttävät pitkäjänteistä valmistelua – ne eivät mahdu yksittäisten vaalikausien aikakehykseen.
Se tarvitsee vastuullisen hankejohdon, joka nauttii koko valtuuston luottamusta.
Ja se tarvitsee pitkäjänteisyyttä, joka ei horju vaalikausien mukana.
Meillä on mahdollisuus – mutta vain jos suhtaudumme siihen vakavasti, yhteisesti ja ajoissa.
POLITIIKKA & YHTEISKUNTA
2/2025
